top of page

Werkwijze

Time4Reflection biedt kortdurende basis ggz en is keurmerkdrager van het Kwaliteit in basis ggz (KIBG)

​​

AANMELDING:

U kunt zich bij Time4Reflection aanmelden via het aanmeldformulier op de website of telefonisch.  Uw huisarts u aanmelden door een verwijsbrief te sturen via zorgdomein. Time4Reflection neemt dan binnen enkele werkdagen telefonisch contact met u op voor een screeningsgesprek en een eerste afspraak in te plannen.

​

SCREENING:

Na uw aanmelding zal er telefonisch contact met u opgenomen worden om met u te bespreken wat uw aanmeldreden is en wat uw verwachtingen ten aanzien van de behandeling zijn. Het doel van screenen is om samen met u te bekijken of uw aanmelding passend is binnen de basis GGZ en bij ons, om zodoende de kans te vergroten dat u niet onnodig op de wachtlijst staat. 

​

INTAKE:

Het intakegesprek wordt samen met een sociaal psychiatrisch verpleegkundige en een gezondheidspsycholoog georganiseerd. 

Het intakegesprek kan online en op locatie gegeven worden.

Gedurende het intakegesprek krijgt u de mogelijkheid om te vertellen wat voor u de reden is om u bij Time4Reflection aan te melden, van welke klachten u last heeft, wat uw visie hierop is en wat u vindt dat doel van de behandeling zou moeten zijn. Samen kijken we vanuit de verschillende domeinen (psychisch, somatisch, sociaal, maatschappelijk) waaruit u klachten zijn ontstaan. Uiteraard brengen wij al deze vragen samen met u in kaart om te komen tot een gezamenlijke probleemdefinitie en aanpak. Meestal zijn er twee gesprekken nodig om uw klachten goed in kaart te brengen en met u af te spreken met welke behandelwijze welke behandeldoelen bereikt zullen worden. Mocht u het prettig vinden om iemand mee te nemen naar het intakegesprek, dan is deze persoon van harte welkom.

Het streven van behandeling is om u zover te begeleiden als nodig. Dat houdt meestal in dat er sprake is van een duidelijke klachtenvermindering en dat we vertrouwen hebben dat u op eigen kracht en met de handvatten die u aangereikt zijn, kunt komen tot verdere klachtvermindering. Na de intake en start behandeling zal er een klachtenlijst via Questpro naar u gemaild worden om een indicatie te krijgen van hoe u de huidige klachten ervaart.

Indien uw klachten te complex blijken voor behandeling binnen de basis ggz, wordt u terugverwezen naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de specialistische GGZ. Mocht er geen sprake zijn van een classificatie die vergoed wordt door de zorgverzekeraar, dan wordt u ofwel terugverwezen naar de huisarts voor behandeling bij de poh-ggz of u kunt kiezen voor een particulier traject dat u zelf dient te bekostigen.

​​​

BEHANDELTRAJECTEN:

Indien er sprake is van een vergoede classificatie die behandelbaar is binnen de basis GGZ, wordt er op basis van de aard en de ernst van de klachten gekeken welke vergoeding mogelijk is door de zorgverzekeraar. De GBGGZ bestaat uit de volgende zorgtrajecten:

  • Kort (maximaal 294 minuten, directe en indirecte tijd)

  • Middellang (maximaal 495 minuten, directe en indirecte tijd)

  • Intensief (maximaal 750 minuten, directe en indirecte tijd)

  • Onvolledig behandeltraject (maximaal 120 minuten, directe en indirecte tijd, geldt bij onjuiste verwijzing)

Aan het einde van het intakegesprek worden met u afspraken gemaakt voor één of meerdere vervolgsessies. U kunt op elk gewenst moment de sessie en de behandeling beëindigen. Het overeenkomstige zorgtraject zal dan worden gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar.

​

BEHANDELSESSIES:

De behandeling vindt direct aansluitend aan de intake plaats; er zit geen wachttijd tussen intake en vervolgsessies tenzij er gebruik wordt gemaakt van een groepstherapie. Evenals het intakegesprek duren behandelsessies 45 tot 60 minuten. Samen met u wordt gekeken wat de frequentie van deze sessies zal zijn; wekelijks, eens in de twee weken of eens in de drie weken. Tijdens deze sessies wordt met u samengewerkt om de behandeldoelen te bereiken. Tussen de behandelsessies word een actieve inzet en eigen regie van u verwacht. Aangezien uw inzet van grote invloed is op het uiteindelijke behandelresultaat. De behandelsessies kunnen online en op locatie gegeven worden en ook kan er gekozen worden om "blended care" (mix van online en op locatie) gegeven te worden. Samen stemmen wij de zorg hierop af. Tijdens de behandelsessies kan er gebruik gemaakt worden van verschillende eHealth applicaties zoals ACT Guide, Questpro, VGZ Mindfulness app en via Microsoft teams online beeldbellen.

​

EVALUATIE:

Bij elke behandelsessie zal er met u geëvalueerd worden. Dit om samen te beoordelen of de geboden behandeling leidt tot klachtafname. Uiteraard wordt uw mening gevraagd, hierbij kunnen klachtgerichte vragenlijsten bijv. OQ-45 ingezet worden.

​

AFRONDING:

Tijdens een afrondende behandelsessie wordt samen met u geëvalueerd in welke mate u klachtvermindering ervaart en in welke mate u afdoende mogelijkheden ervaart om zelfstandig verder aan het verminderen van klachten of gedragsbehoud te werken. Samen met u kan hiervoor een terugvalpreventieplan worden opgezet. De behandeling dient zo kort als kan en zo lang als moet te zijn en wordt in principe altijd in overleg met u afgerond. Bij de afronding van de behandeling zal gevraagd worden om de OQ45 en CQI in te vullen.

​​​​​​​

©2025 door Time4Reflection. 

bottom of page